Ze života školy

První linka z Prahy do Curychu s přípojem dále do Toronta startuje z Prahy před půl sedmou ráno. K tomu osm hodin nad Atlantikem a dalších pět hodin za volantem, aby se člověk dostal včas do Ottawy na pozdní večeři s kolegou z Kanadské komise pro jadernou bezpečnost (CNSC), no, a hned je z toho hodně dlouhý den, o časovém posunu raději ani nemluvě. Ale mluvit se naopak dá o neskutečném obdivu ze strany Kanaďanů, kteří nejdříve nechápali, ale pak vyzvídali … jak že to prý s těmi středoškoláky děláme. Není divu, když na všech setkáních jedna studentka z naší školy odprezentuje svou část výzkumu a plnohodnotně se účastní diskusí. Jako ano, očka kanadských kolegů na naši studentku mrkala a možnost zaměstnání v Kanadě v jaderném průmyslu byla hned na stole. Asi by bylo dobře ještě trochu studovat, třeba na naší partnerské fakultě, už kvůli zářezu v životopisu, ale že zájem o šikovné mladé techniky roste, to je všude na světě stejné. Jako jo, Kanada je dobrá, bydlení a lidé super, snad tedy až na ty šílené vzdálenosti v téhle rozlehlé zemi. Takže bez auta ani ránu. Naše technická setkání na CNSC v Ottawě byla jednak o betonu v jaderných zařízeních, ale také o výstavbě a způsobu licencování nových SMR, což je pro Česko hodně zajímavé téma. To, že Kanada jde tvrdě za svým snem o SMR, jsme viděli v areálu jaderné elektrárny Darlington na břehu jezera Ontario, kde je hotová základová deska a v dnešních dnech finišuje proces vydání licence, tedy povolení, pro započetí výstavby jaderných částí projektu SMR. Naopak v jaderné elektrárně Pickering, která, stejně jako všechny jaderné elektrárny v Kanadě, používá domácí reaktory CANDU, jsme zažili poslední dny reaktoru Pickering 1, který bude za čtyři dny po padesáti letech služby navždy odstaven. V dalších elektrárnách zase probíhají úpravy pro další provozování. V návaznosti k tomuto jsme s kolegy v kanadské verzi naší Řeže, tedy v Kanadských jaderných laboratořích (CNL) v Chalk River, diskutovali vzájemný pokrok ve vývoji metod pro prodlužování životnosti kritických betonových částí jaderných elektráren. CNL je společně s ČVUT a Centrem výzkumu Řež v této oblasti velmi aktivní. Prostě i po těchto zkušenostech z první ruky je jasné, že jaderný průmysl je záruka perspektivního zaměstnání. Jo, a mimochodem, velmi pravděpodobně naši školu v dohledné době navštíví jedna z ředitelek Kanadské komise pro jadernou bezpečnost (CNSC), prý chce vidět, odkud se berou tak šikovní studenti.
 
kanada_24.png
První zářijový týden odjeli třídy 1.D a 1.E na adaptační kurz do Horních Albeřic ve východních Krkonoších. Počasí nám přálo a proto kurz proběhl podle programu, mohli jsme být hodně na čerstvém vzduchu při společných hrách, nebo při výletech.
První den jsme navštívili Muzeum Vápenka, další den jsme se podívali do Žacléře do Hornického muzea. Poslední den proběhla sportovní hra s vědomostními otázkami. Místo pro ubytování bylo moc pěkné a studenti si pochvalovali místní výbornou kuchyni pana kuchaře. Vše proběhlo ke spokojenosti všech zúčastněných.
 
Adaptak_1E_1D_24.png

První týden v září se 4.B, třída vodařů a dopraváků, rozhodla splout řeku Vltavu mezi Vyšším Brodem a Zlatou Korunou. Počasí nemohlo být lepší – jakmile jsme vystoupili z vlaku, osvěžila nás bouře a kroupy. Dostatek vody byl tedy zajištěn a my se mohli následující den nalodit a splout první z mnoha jezů, které nám Vltava nachystala. Byla štědrá, peřeje i jezy nám daly zabrat, a nakonec zbyly jen dvě lodě, co se nepřevrhly. Jako skupina jsme se ale osvědčili a každý z nás si z vody odvezl jak nové zkušenosti, tak i kupu převážně pozitivních zážitků…

Voda_24.png

V chatě Krakonoš na Benecku sportovali, stavěli, hráli si a koupali se žáci 1.A a 1.C. Teplota byla na 35 stupních C. a tak delší turistika nebyla možná. Přesto vycházka na rozhlednu Žalý a zříceninu hradu Dolní Štěpanice všechny rozpohybovala. Žáci vyrazili i na koupání do krásného Wellness centra Bedřichov u Špindlerova Mlýna. Uspořádali a sami organizovali turnaj ve stolním tenisu. Vzájemně se poznávali ve více než 10 společných hrách. Potěšil je (viz foto) i studený bazének u chaty, protože zábava byla TOP. Nechybělo ani tradiční stavění z jedlých materiálů a odborníci našli talenty. Zazněla i informace o oborech, které na žáky čekají v dalším roce. Vše proběhlo bez úrazu ke spokojenosti zúčastněných.

Adaptak_1A1C_24.png

Jestli byli na srpnovou letní školu SMR do Řeže pozváni studenti naší školy, aby si vyslechli novinky v oblasti technologií SMR, tak dnes se role tak trochu otočily. Dnes totiž v Řeži probíhal další pravidelný projektový den, kdy se scházejí výzkumné týmy, aby se vzájemně obeznámily ohledně svých pokroků. No, a v rámci diskusí týmu SMR se dnes vyloženě blýskla naše škola, kdy jedna naše studentka ve své prezentaci ukázala velmi zajímavý pohled na problematiku zavádění SMR do běžného života. Toto je přesně důvod, proč jsou naši studenti tak vítaní ve výzkumných týmech v Řeži. Vědeckou hloubku v názoru středoškoláka nikdo samozřejmě neočekává. Právě naopak. Schopnost podívat se na problém očima generace, která bude po většinu svého života pracovat na výstavbě a údržbě nových jaderných zdrojů, je pro vytvoření skutečně hodnotných výsledků současného výzkumu neocenitelná. A to se dnes skrze velmi zajímavou a zcela profesionálně přednesenou prezentaci naší studentce podařilo. Jeden z přítomných vedoucích pracovníků Centra výzkumu Řež po vyslechnutí prezentace naši studentku vystavil téměř křížovému výslechu, který však naše studentka ustála, a naopak prokázala velmi detailní znalosti v oblasti zavádění SMR ve světě. Tohle je vizitka, kterou naše škola přesně potřebuje. Prostě umíme na trh práce dodávat velmi šikovné absolventy. A ruka na srdce, co mohlo více potěšit naše dva učitele, kteří byli na tomto setkání přítomni, než student, který dokázal zaujmout všechny přítomné svými znalostmi a hlubokým zájmem o obor. Prostě užít si pocit dobře odvedené práce je k nezaplacení.

Řež 24