Ze života školy
Exkurze do firmy CIUR a.s.
Budoucí stavaři z 3. C a z 2. A se byli podívat ve výrobním závodě na zpracování recyklovatelného papíru. Jak se jim tato exkurze líbila a co si z ní odnesli, se můžete dozvědět z žákovských příspěvků:
Ve středu 30.11.2016 dopoledne jsme se vypravili na exkurzi do Brandýsa nad Labem, kde jsme navštívili výrobní závod CIUR a.s. Jedná se o českou rodinnou firmu, která byla založena v roce 1991. Zabývá se výrobou celulózových vláken z mnoha druhů recyklovatelného papíru. V této oblasti se řadí mezi evropskou špičku.
Při vstupu do budovy jsme se rozdělili na dvě skupiny. Naše skupina se nejprve vydala na prohlídku výrobních hal s rušným prostředím, kde jsme viděli, jak se třídí papír na mnoho skupin, recyklaci, balení hotového výrobku či laboratoř. Mimo jiné jsme měli možnost prohlédnout si v „reálu“ konstrukční řešení různých hal, které byly postupem času přistavovány. V závěru prohlídky jsme se ještě podívali do podnikové prodejny. Po výměně skupin jsme se sešli v zasedací místnosti, kde jsme se dozvěděli další informace o historii firmy a jejích činnostech a prohlédli si jednotlivé vzorky izolací.
Z exkurze mě nejvíce zaujal stroj na balení palety s pytli, či informace o výrobě sněhu do známých filmů.
David Hes, 3. C
CIUR a.s. je česká rodinná firma založená roku 1991. Firma patří ke světové špičce v oblasti výroby celulózových vláken na bázi recyklovaného papíru.
Firma je rozdělena do 3 hlavních směrů: izolace, průmyslová vlákna a TZB. Jejich výrobky jsou ekologicky šetrné, což dokazují jejich české i zahraniční certifikáty. Jejich hlavní výrobní závod je v Brandýse nad Labem, kde jsme byli na exkurzi. Firma zužitkuje 50 000 tun recyklátu ročně, z nichž vyrábí více jak 56 produktů. Mají 4 samostatné výrobní linky a jejich export má zastoupení ve více jak 26 zemích světa.
Exkurze do firmy CIUR a.s. v Brandýse nad Labem byla velmi poučná a zajímavá. Nejvíce se mi líbila prohlídka výrobní technologie a na tento zážitek budu dlouho vzpomínat.
Vít Novák, 3. C
Exkurze tříd 3.A a 4.A do firmy Rigips
Dne 28.11.2016 se třídy 3. A a 4. A s paní učitelkou Ing. Halaburtovou a Ing. Městkovou zúčastnily exkurze do firmy Rigips s.r.o, zabývající se výrobou sádrokartonových desek. Továrna se nachází v obci Horní Počaply nedaleko města Mělník. Po našem příjezdu jsme zde byli mile přivítáni v tzv. Škole suché výstavby, což je nová budova v areálu továrny. Zde jsme se v moderním přednáškovém sále ze sádrokartonových desek zúčastnili přednášky o historii firmy. Byli jsme také proškoleni o bezpečnosti pohybu po provozu během následující prohlídky továrny. Poté jsme se rozdělili na dvě skupiny, první ze skupin se vydala na samotnou prohlídku výrobní linky a druhá skupina mezitím sledovala v přednáškové místnosti prezentaci o výrobcích ze sádrokartonu, jejich vlastnostech a širokém způsobu využití. Po návratu první skupiny jsme se vydali do továrny i my. Prohlídku jsme začali v prostorách, kam nákladní automobily dováží velké, asi třítunové role papíru. Poté se jedna z rolí osadí do odvíjecího zařízení a roluje se na výrobní linku. Na papír se následně navrství sádrová kaše, po jejímž přidání se celý pás v tomto místě rozvibruje, aby došlo k stejnoměrnému navrstvení kaše a její homogenizaci. Poté se na tuto skladbu nasadí druhá vrstva papíru. Celý blok následně pokračuje po výrobní lince až k řezačce. Po celou dobu jízdy sádra tuhne. V řezačce se sádrokartonový pás nařeže na požadované rozměry a vzniklé desky se nechají přibližně 45 minut schnout v sušičce. Poté jsme si prohlédli nakládku zboží na palety a vrátili jsme se do školící budovy, kde jsme počkali na naši druhou skupinu. Odpoledne jsme se vrátili zpět do Prahy.
Sepsal Albert Schneider, 3. A
Nohejbalové klání
Ve čtvrtek 21. 4. 2016 se konal již 14. ročník Školního turnaje v nohejbalu trojic. Tentokrát se uskutečnil na hřišti Sportovního areálu Masná v Praze 1, kam chodíme na hodiny tělesné výchovy.
Do turnaje se přihlásilo 8 třídních týmů z 1. až 3. ročníku (třídy 4. ročníku daly přednost přípravě na maturitní zkoušky). Hrálo se ve dvou skupinách systémem každý s každým na dva vítězné sety a dva nejlepší týmy z každé skupiny postoupily do semifinále, v němž se utkaly týmy 1. A s 2. B a 3. A s 3. B o postup do finále. Ve finále na sebe narazily týmy 2. B a 3. B. Většina zápasů celého turnaje byla vyrovnaná, o čemž svědčí, že řada jich končila až “tajbrejkem“.
Konečné umístění týmů:
1. místo 3.B
2. místo 2.B
3. místo 3.A
Turnaj proběhl v dobré sportovní atmosféře, k níž přispělo i hezké slunečné počasí.
Mgr. Jarmila Hrivnáková
Přehlídka středních škol STRETECH 2016
STRETECH je přehlídka středoškolských prací, která se již řadu let pořádá na půdě ČVUT. Letos jsme se jí účastnili za studenty naší školy dva – já, Marek Bílek, s modelem hydrostatického jezu, který jsem použil i do Středoškolské odborné činnosti a Tomáš Bubeníček s malou vodní elektrárnou.
Sraz jsme měli s Tomášem a s paní Ing. Hanou Matouškovou v 8:15 před budovou ČVUT. Paní profesorka nás povzbudila a detailněji informovala o průběhu celého dne. Po registraci jsme mohli začít hledat naše prezentační místo. To jsme lehce upravili, rozvinuli zde naše plakáty, umístili model a postavili školní banner.
U našeho prezentačního stánku podstatě neustále někdo byl. Někteří se jen dívali, jiní se blíže zajímali o naše práce. Díky tomu jsme mohli vést zajímavé diskuse o vodních elektrárnách a hydrostatických jezech, získávat nové poznatky a kontakty na kapacity z ČVUT a dalších vysokých či středních škol.
Den byl vyčerpávající, ale úspěšný. Udělali jsme snad dobrý dojem i reklamu naší škole.
Marek Bílek, 3. B
Exkurze na stavbu železniční tunelu u Ejpovic
V úterý 10. května 2016 se vydala dopravní část třídy 3. B prozkoumat stavbu železničního tunelu raženého nedaleko Plzně u Ejpovic. Nejednalo se však o stavbu jen tak ledajakou, tento tunel bude tím nejdelším, jakým budou vlaky od roku 2017 v ČR projíždět.
Nicméně popořádku. Nejdříve jsme navštívili informační centrum umístěné nedaleko staveniště. Tam jsme se dozvěděli jak základní technické údaje o tunelu, tak i širší souvislosti vedoucí k jeho zbudování. Stavba tohoto rozsahu je finančně velmi náročná (celková předpokládaná cena modernizace trati Rokycany-Plzeň činí přibližně 4 miliardy Kč), proto i důvody její realizace musí být opravdu opodstatněné. Hlavním důvodem je modernizace třetího železničního koridoru, jehož součástí je i úsek z Prahy do Plzně a zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Plzní pod jednu hodinu.
Po úvodním briefingu jsme nasedli do čekajícího autobusu, a protože byl tunel právě obsazen jinou exkurzí, jeli jsme se podívat na další stavby, které s modernizací tohoto úseku souvisí. Zastavovali jsme na samých zajímavých místech. Viděli jsme rekonstrukci stávajících mostů i mosty nově postavené, budované propustky i protihlukové zdi. Hodně času jsme věnovali rekonstrukcím stanic a zastávek. Komfort cestujících je zde zvýšen zejména výstavbou nových nástupišť s nástupní hranou ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice. Nástupiště je s bezbariérovým přístupem, je opatřeno pruhy pro slabozraké a vybaveno novým osvětlením a informačním zařízením pro cestující.
V rámci přednášky před vlastní prohlídkou tunelu jsme získali další technické údaje a informace o způsobech ražby. Dozvěděli jsme se také o problémech, které výstavbu provází a zdržují. Jedním z nich je například jiné složení hornin, než jaké se po geologickém průzkumu předpokládalo. Těmto neočekávaným změnám se musel přizpůsobit i razící štít, jehož starší a menší sestry známe z výstavby metra. Zde používaný štít dostal název Viktorie a má úctyhodných 1800 tun, výkon 3,6 MW, průměr 9,89 m a délku 110 m.
Po přednášce jsme se konečně dostali k ústí tunelu, kde jsme obdrželi „krabičku záchrany“. Šlo o jistou formu plynové masky s baterkou, jejíž funkčnost jsme naštěstí ověřovat nemuseli. Pak už jsme jen nasedli do speciálního motorového vozíku a ponořili se do hlubiny tunelu. Cesta to byla dlouhá, mluvit se kvůli hluku motoru nedalo a byli jsme i rádi, že jsme si vzali nějaké oblečení navíc. Po více jak třech kilometrech jsme však dosáhli cíle, z vozíku vystoupili a šli se na Viktorku podívat. Ani zde jsme toho však příliš neslyšeli - razící břity rubající čelbu tunelu vytvářely nejen pekelný rachot, ale i povážlivě třásly vlastním tělem štítu. Zážitek to však byl hluboký…
Zpátky jsme se vrátili sice trochu zmrzlí a nahluchlí, ale zdraví a zase o něco chytřejší. Od tohoto dne si každý ze zúčastněných žáků přeje u maturity vytáhnout otázku Podzemní stavby.
Ing. Hynek Hrubeš
Zajímavé odkazy:
https://www.youtube.com/watch?v=6EYxZZ_paoo
http://www.koridory.cz